• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 7 بهمن 1396
کد مطلب : 5345
+
-

پایان فعالیت مهندسان دوشغله دولتی  با حکم وزیر

عباس آخوندی برای پایان دادن به فعالیت مهندسانی که دست‌کم در 9سازمان دولتی و عمومی مسئولیت دارند و یا مشغول به‌کار هستند، اما در عین حال فرصت را از دیگر مهندسان گرفته‌اند، حکم داد تا مهندسان دولتی پروانه فعالیت خود را زودتر تحویل سازمان نظام مهندسی دهند. اقدامی که به گفته او باعث ارتقای سلامت اداری، رعایت اخلاق حرفه‌ای و حفظ حقوق شهروندی خواهد شد و انتظار می‌رود به رانت و فساد احتمالی ناشی از فعالیت همزمان مهندسان در دستگاه‌های دولتی و عمومی و کسب و کار آنها در ارائه خدمات مهندسی پایان دهد. هنوز سازمان‌های نظام مهندسی و البته نهادها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر به این دستور وزیر راه و شهرسازی واکنشی نشان نداده‌اند. آیا تصمیم جدید آخوندی به فساد پایان می‌دهد؟

به گزارش همشهری، براساس دستورالعملی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه گذشته ابلاغ کرد، از این پس مهندسانی که در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، نیرو، نفت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شوراهای شهر و روستا، شهرداری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اشتغال دارند، لازم است بین کار دولتی و کار در سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی را انتخاب کنند. وزیر راه و شهرسازی بعد از ابلاغ این حکم اظهار کرد که چندین سال در پی اجرای این هدف بوده است و این دستور را گامی استوار در مبارزه با فساد نهادین در حوزه خدمات مهندسی عنوان کرد. آخوندی این را هم گفت که این کار به‌تنهایی قدرت خلق کار مستقیم را برای جوانان مهندس دارد.

در بخشنامه جدید آخوندی تأکید شده است تمامی اشخاص مشمول این دستورالعمل باید حداکثر تا تاریخ 1/1/97 نسبت به برگرداندن پروانه اشتغال به‌کار خویش با سازمان نظام مهندسی یا کاردانی ساختمان استان محل عضویت خود اقدام کنند و هر زمان که رابطه استخدامی این اشخاص در دستگاه‌های مزبور با گواهی مکتوب دستگاه مربوط قطع شود، مجددا پروانه اشتغال به‌کار به آنها بازگردانده خواهد شد. با این تصمیم حتی هیأت‌مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی و یا کاردانی ساختمان استان‌ها موظفند تدابیر اجرایی لازم را برای دریافت و محافظت از پروانه‌های اشتغال تودیعی اتخاذ کنند و همچنین اعضای هیأت‌مدیره، بازرسان، شورای‌انتظامی و هیأت‌رئیسه گروه‌های تخصصی سازمان‌های نظام مهندسی و یا کاردانی ساختمان استان‌ها تا پایان تصدی در دوره جاری می‌توانند صرفا به تصدی مسئولیت‌های فوق ادامه دهند.

 

پیام آخوندی به مهندسان جوان

وزیر راه و شهرسازی به‌دنبال ابلاغ این دستورالعمل در یادداشتی با عنوان«مهندسان جوان؛ اینک نوبت شماست که برای آینده بهتر خودتان بجنگید» گفته است: تا زمانی که منافع متعارض فراروی کارکنان دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها وسایر نهادهای عمومی فراهم است، نباید انتظار سلامت اداری، شفافیت و کارایی مبتنی بر رقابت داشته‌باشیم و تا وقتی امکان استفاده از رانتِ قرار گرفتن در دو سوی میز و قدرت پیش‌راندن امور مبتنی بر توان گردش نوک قلم وجود دارد، امکان لغزش نیز فراهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید